Leta i den här bloggen

torsdag 3 december 2009

Sverige är avlångt


Ja visst är Sverige inget kort land. För oss i södra sverige känns det som om att vi nästan är i norrland när vi är i stockholm, men kollar man på sverige kartan så är man knappt ens halvvägs i sverige där. Jag har länge tänkt att jag vill åka och se norra sverige, har som nordligast varit i Mora, dels med familjen som liten på semester på sommaren i Vikarbyn, men även på kurs med bandyn i 16års åldern. Men inte ens Mora är speciellt norr om man kollar på kartan, finns ohyggligt mkt kvar av landet, och detta gör mej ganska ressugen till sommaren.

Funderar lite för mig själv om jag ska försöka få med någon polare och resa upp till tex Kiruna eller någon stad och resa genom sverige i någon vecka eller liknande när man har semester. Just nu är det bara en idé jag har, får se vad det blir av den.

Kollar iallafall mycket på sverige kartan och läser om städerna, tåg och färdvägar, hur lång tid det tar från plats till plats, sevärdheter med mera. För att få vintern att kännas mindre mörk behöver man planera in ljuset på sommaren. Det är sjukt att streckan det är mellan Oskarshamn och till tex Kiruna, skulle räcka söder ut ända ner till Italien, helt sjukt..


När jag håller på att läsa om Norrland så dök djuret Myskoxe upp, ett uråldrigt djur som levt samtidigt som mammutarna och som är ett minoritets djur i sverie, och i hela världen finns bara 30 000 myskoxar. Synd då myskoxe ser så"fulsöta" ut och vore coola att se i verkligheten i skogen, på säkert avstånd såklart hehe..

1 kommentar:

  1. Kiruna är en tråkig stad, Piteå är en trevlig stad. Kiruna är väldigt fint på hösten och vintern....och våren. (kanske på sommaren också om man inte är därifrån.) Men jag tycker att varje svensk bör resa isitt hemland för att få lite mer inblick och kanske sopa bort en och annan fördom. Myskoxar är fula, dom finns på Lycksele djurpark. / Isak, som egentligen heter Sarah

    SvaraRadera