Leta i den här bloggen

söndag 4 juli 2010

Latitud 57

Det har ju varit festival i oskarshamn denna helgen. Musikfestivalen hette Latitud 57. Blev en väldigt lyckad festival tyckte jag, mkt folk, otroligt bra väder och artister som bjöd upp. Praktiskt att ha festivalen bara precis nedanför backen. Om det var lite tråkigt ett tag på området gick jag bara upp till lägenheten tills något roligt skedde.

Det blev ju några konserter, missade bara en, Hassle, och det medvetet då jag inte tycker han har någon bra låt att komma med.. Men dom jag såg var:

Idol Calle och hans band. Betyg: RR
Bandet har inte hunnit skaffa så mycket eget material än, i stirt sett var det bara covers, som spelades helt ok, men utan att beröra. Calles röst är bra, men scennervaron är inte hans starka sida, det blev bara tack, nu kör vi och så stå på ett och samma ställe..
Rolig kuriosa är när jag ska gå bort från området efter denna konserten stannar två 14åringar mej och vill ha autograf, för dom tror jag var idolcalle.. Dom är ju inte dom första som tycker jag är lik honom.


The Boppers. Betyg: RR
Gammalt rockband som blandat in lite yngre styrkor i bandet. Men stommen är den samma. Det var varmt och ganska glest om folk och kanske lite för tidigt på kvällen för denna sorts musiken..
Men stort plus till syntarn otroliga basröst som gör att bandet stuckit ut.. Men detta är inte riktigt min sorts musik, så jag blev aldrig berörd.

The Refreshments. Betyg: RR+
Ref och boppers turnerar tydligen ihop, det är förståerligt. Refreshments kör lite nyare rockabilly låtar med nyare touch. Men låtarna är för lika varandra. MEN det extra plusset får bandet dels för låten miss you miss belinda och sen sångarens sköna mellansnack, det är så viktigt med lyckat sådant på en konsert!


Fredagens alla artister samtidigt


Lördagens första artist var Ugglas
Caroline af Ugglas. Betyg: RRR
Kanske var det för att jag hade otroligt låga förväntningar på Ugglas men hon var bättre än vad jag någonsin hade trott. Visst hennes personlighet är såå extrem och jobbig, men som artist kan hon leverera. Otroligt pratglad mellan låtarna, där får hon ett starkt plus, skämtade hela tiden, bjöd på sig själv och blandade in den varma ohamns publiken. Många av hennes låtar höll hög standard, det svängde bra. Och sen fick vi en duett mellan henne och Lustans Lakejers sångare Heinz, som också är Carolines man.


Fibes Oh Fibes. Betyg: RRR
Fibes har under årens lopp samlat på sig några sköna hits, dom brukar ha ca två låtar varje skiva som blir P3:hits, och det har nu blivit några stycken. Bandet var tight och proffisionellt, vilket inte ohamnspubliken var under denna spelning, stelt och glest med folk som missade något bra.. Synd.




Martin Stenmarck. Betyg: RR
Det blev precis just så tråkigt som jag trodde att det skulle kunna bli. Stenmarck har inga starka låtar som räcker en timme, det blir bara känsla på två låtar, resten blir sömnigt.. Men härlig allsång på sjumilakliv, som väntat. Men Martin och Fibes skulle bytt spelningstid.




Hoffmaestro och Chraa. Betyg: RRRR+
Ojojoj. Säger det en gång till. Ojojoj. Hoffmaestro är ett band som är allt för okänt mot vad dom förtjänar. Dom har haft några hits på P3, den enda radiokanalen med känsla för bra musik. Låten seize the day, skapade festivalens ända gåshud och sicket röj sedan av publiken. Trodde inte Ohamnspubliken kunde detta men det var smockat vid schen, alla hoppade och hade roligt. Trotts att spelningen blev en timme för sen, och började halv 2 istället. Hoffmaestro kallar sig världens bästa liveband, det kanske är lite väl kaxigt. MEN, ett av sveriges bästa liveband, det kan jag nog hålla med om. Musiken slår mig som en smocka i luften, man glömmer allt annat och går in i en musikbubbla i en timme. Sedan går man ur den, genomsvettid,trött, glad och ser att solen håller på att gå upp. En av mina 5 bästa konserter när det gäller stämning!



Såhär hårt gick det tydligen till på Hoffmaestro för vissa

Jag hade snorturen att träffa en av Hoffmaetrokillarna efter spelningen. Ibland står man på rätt plats vid rätt tillfälle

Hela Latitudhelgen får RRRR. Vädret var det bästa som kunde ha varit. En ganska svag fredag när det gäller artister, desto starkare lördag. Men härlig fest både fredag och lördag. Detta vill vi ha mera av i sommar!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar