Leta i den här bloggen

tisdag 2 februari 2010

Filmdag

Vill först säga tack till alla gratulationer jag fick på min födelsedag!

Har nu ledig vecka och jag bara softar och försöker vila ut mig.
Svårt när nån budbärare ringer på dörren klockan 10 och vill att jag ska ta hand om ett paket som tillhör grannen som inte är hemma... Men aja det löste sig

Har beställt 6 filmer från discshop som kom hem idag. Svenska. Blev först att se Tic Tac, svensk guldbagge hyllad film från 97. Lite Pulp Fiction över stuket på filmen, börjar med slutet, varierar i händelseföljder och olika historier vävs smart samman. Sett denna filmen för länge sen och har velat se om den ett bra tag. Den uppfyllde höga förväntningar och är enligt mig en av sveriges bästa filmer i modern tid. Har du inte sett den så se den. Emil Forselius är superb som rasisten Lasse och fick välförtjänt guldbagge för bästa manliga biroll. Kul kuriosa är att Forselius är från Västervik.

Andra svenska filmen jag nyss såg var "Säg att du älskar mig". Film av Daniel Forsell, mannen bakom kultfilmerna Sökarna och 30:e november. Men denna är hans bästa film. Man lider plågsamt genom hela filmen och känner en klaustrofobi och vill in i filmen för att hjälpa Fatou. Fatou spelas grymt bra av debutanten(!) Haddy Jallow som vann guldbagge 06 för bästa kvinnliga huvudroll är filmens klara behållning. En av sveriges bästa ungdomsfilmer, mer vuxen och bättre än tex Hip Hip Hora. Lite mer vuxna personer anser nog filmen överdriven och då och då lite tramsig mitt i allt elände och tunga ämne: våldtäckt! Medans yngre nog lättare sveps med och ser filmen som ganska verklighetstrogen.

Hehe märks för en stund att jag varit gammal hobbyrecensent, ibland svårt att hålla sig borta från att tycka och analysera film. Filmkunskap är väll det ämne jag var absolut bäst på i skolan. Hade Vg el MVG på alla prov (vilket jag inte var van vid) och vi hade en sträng och lite trångsynt lärarinna, som tillslut bara gav två personer i kursen MVG som slutbetyg. Jag var en av dom..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar