Leta i den här bloggen

tisdag 29 mars 2011

Garbo + Sabelskjöld + Sjöberg = SANT

Ser ni likheterna?
Ledig vecka, härligt!

Igår blev det att bara softa men även lite tvättning och diskning och annat lägenhets stök. Va ganska seg efter helgens jobb och en timmes omställning.


Men nu till rubriken.


Jag var idag i figge och hälsade på pappa och mamma. Jag satt vid datorn och bara sökte på lite grejer för att visa pappa att man kan hitta mkt genom google, bland annat tvingsmåla. Men efter ett tag så började jag söka på vår (sjöbergs) gamla släktanfäder Duraeus släkten. Kom in på sidor jag varit inne på förut, att Elisabet Duraeus gifte sig med Carl Sabelskjöld, den adliga släkten i kristdala och därmed härstammar sjöbergsläkten från både Duraeus och Sabelskjöld. Men detta är ju gammal skåpmat som vi nu vetat ett tag.


Men jag halkade helt plötsligt in på en släktsida för sabelskjöldarna där det stod: Greta Garbo, vår släkting! Vad nu tänkte jag och klickade mig vidare. Jo då är det faktiskt så att Greta Garbo (från början Gustafsson) och hennes släkt på sin mors sida också härstammar från sabelskjölds släkten från kristdala och därmed har sjöberg och garbo samma släkt anfäder.. Har varit tvungen att dubbelkolla några gånger då detta är rätt otroligt, men det verkar faktiskt vara helt sant. Greta Garbos föräldrar är ju från Högsby och nästan hela hennes släkt innan henne har bott på ställen som kristdala, mörlunda, döderhult, bankhult(där ligger vår sommarstuga tvingsmåla), höckhult med mera. Enligt flera släktforskare ska det finnas en hel del i nutid som bor i kalmar läns trakten som på långväga håll har släktband med denna aktris. Vi verkar vara några av dom iallafall


Elisabet Duraeus var Gretas mormors mors fars mormors mormor! Åtta generationer emellan alltså. Hur många generationer från Elisabet jag och Mia är vet jag i nuläget inte, men det kan nog syrran räkna ut då hon har ett stort släktprogram i sin dator.


Då Duraeus och Sabelskjölds släkten var en stor släkt så grenade dom ut sig på ett stort område och jag hittade också att andra kända svenskar som har släkt från Sabelskjöldarna är Dag Hammarsköld och Carl von Linne!!


Med denna historielektion tackar jag för mig för denna gången =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar