Leta i den här bloggen

tisdag 21 juli 2009

Musikrecension: Shutrick

Hejsan och välkommen till musikrecensent Roffe! Har länge tänkt recensera skivor här på sidan och äntligen kommer jag till skott. Börjar med en skiva som heter Bäst Av - David Shutrick!
Shutrick är enligt mig en av sveriges bästa textskrivare som smart vävs in i välplanerade poplåtar! Skivan kom 2001 men är en resume av Davids bästa låtar från tidigt 90-tal till tidigt 2000-tal.



1. Facit. RRR \ Här får vi smakprov på Shutricks smarta texter. "Jag står och samlar mig på stället där vi splittrades!" Sådana här meningar med dubbel betydelse gör han så ofta och så bra!



2.Container. RRRRR \ Shutricks bästa låt och en av 90-talets allra bästa svenska poplåtar. Texten, refrängen, ja allt sitter där den ska! ALLSÅNG!

3. Finland. RRRR \ Plattans kanske gladaste spår. Elgitarren tillsammans med dom tighta trummorna och den lätta akustiska gitarren passar utmärkt till Shutricks röst! Texten om hur man vet att man funnit den rätta plockar många poäng!

4.Plockepinn. RRR \ Tog många lyssningar innan jag tog denna till mig. Gillar inte riktigt damkören, den förstör och passar inte riktigt in. Men refrängen är som oftast väldigt svängig och har ett riff som sätter sig. En av Shutricks styrkor!

5. Isbjörnar. RRRR \ Blir alltid lika glad när jag lyssnar på denna sommardoftande popdänga. Texten är för en gångs skull ganska svag men räddas av en stark melodi.

6.Faller. RRR\ Shutrick är bättre på glada snabba låtar men detta är nog hans bästa ballad aktiga låt. Lite slö och inte något riktig känsla får man under lyssningen men helt ok refräng räddar.

7. Sambos på försök. RRRR \ Underbar text om massa olika personer som bor ihop. I grunden lite halvtråkig musikslinga som lyfts totalt av texten!

8.Nattbussen. RR\ Ganska intetsägande låt och absolut inte en av Shutricks bästa låtar. Men trallvänlig refräng som stärks upp av en bra kvinnlig röst i slutet!

9.Vin & Te. RR \ Den här låten är Shutrick i ett nötskal men utan udden och känslan som gör att låten sticker ut. Känns som låten mest går på rutin.

10.Hon är din. RR\ Lite Winnerbäck känsla men utan den där ångestladdningen ibland Lars har utan här börjar det lugnt och harmoniskt och i refrängen laddas det med elgitarr och det är där låten kommer igång!

11.Stinsen. RR \ Påminner om några tidigare låtar på skivan men Shutrick ångar på och man rycks till slut med trotts att låten inte har något som sticker ut.

12.Tick Tack. RRR\ Efter några halvtråkiga låtar smäller Shutrick till med fenomenal text igen, denna gången om ålder. Piano och munspel skapar känslan till det obligatoriska elgitarrsriffet!

13. 15 min. RRR \ Stundtals lite för långsam men en refräng med damkör i fallsett och en höjning i slutet är ofta svårt att stå imot hahaha! Charmig text om att alltid vara efter.

14.Lovande RRR\ Kan inte bestämma mig om jag tycker denna är oerhört gnällig eller katchig. Det varierar från lyssning till lyssning. Omväxlande nog är det versen som är stark men refrängen som är på tok för dålig..


Sammanfattningsvis om denna skivan då. Den börjar oerhört starkt och är då uppe på toppbetyg efter hela 7 låtar men tyvärr blir skivan svagare och tråkigare i mitten och vaknar inte igen förens dom tre sista låtarna. Men trotts detta är det en stark skiva som jag ofta lyssnar på då och då. Slutbetyget blir 3,5 av 5 och några bonuspoäng! Av 70 möjliga poäng i 5-rankings systemet fick skivan 43, inte dåligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar